Jak se s dětmi bavit na téma ekologie
Aktualizováno: 27. 2. 2021
V dnešní době čelíme mnoha výzvám ohledně klimatu a životního prostředí, jako jsou výkyvy počasí, sucho, nebo odpadová problematika. Jak ale připravit na tyto výzvy budoucí generaci? Jak se s dětmi bavit o takto závažných tématech a zároveň je neděsit? Naše děti by měly být na řešení stavu životního prostředí připravené a měly by je brát jako běžnou součást svého života. Pojďme se podívat na téma sdílení informací o ekologii s dětmi blíže. Uvidíte, že se to dá pojmout stejně zábavně a hravě, jako cokoliv jiného!

Ekologie a emoce
Poslední dobou po právu roste zájem o ekologická témata. Stav životního prostředí je totiž přímo závislý na zátěži z průmyslové produkce, dopravy a našeho spotřebitelského chování. Jelikož nám všem samozřejmě na přírodě záleží, vzbouzí to v nás silné emoce.
Jednou z reakcí je odmítání, kdy si raději vybíráme informační kanály které se snaží tyto problémy navzdory jasným vědeckým důkazům zlehčovat či popírat.
Emocí využívá rovněž hodně firem, které prezentují své produkty jako přírodní. Z velké míry se jedná o tzv. Greenwashing (například hlášky jako 100% recyklovatelný plast, přírodní složení, organické cigarety a podobně). Jde o záměrné vyzdvihování jedné vlastnosti výrobku a zatajování dalších, tvrzení bez důkazů, nebo nicneříkající prohlášení. Mnoho lidí tak nakupuje s dobrým úmyslem špatné produkty a žije v iluzi, že pro planetu přeci jen něco dělá. V tomto případě se lze řídit certifikáty.
Mnoho lidí kvůli greenwashingu nakupuje s dobrým úmyslem špatné produkty
Třetím příkladem je naopak negativismus, který se vyznačuje silnou kritikou všech ostatních, kteří nepraktikují bezodpadový život a nejsou čistými vegany. Úmysly mohou být ryzí, ale tento přístup je společensky kontraproduktivní.
Jak tedy naše uvažování zdravě nastavit a sdílet je s dětmi?
Jak naložíte s doporučením, kterému nerozumíte, byť vám ho někdo stokrát zdůrazňuje formou „Měl bys a Musíš“? Buď jedeme na autopilota a šidíme to, nebo se na to vykašleme úplně. Proč bychom se měli nutit do něčeho, čemu nerozumíme?
Důležité je čerpat vědomosti z důvěryhodných zdrojů. Pokud tématu rozumíme, vyhneme se pocitu bezmoci a zvládneme se s rozmyslem postavit k celé situaci.
Například na webu:

Když máme téma zmapované, můžeme předávat hodnověrné informace a vést děti k vědomému spotřebitelství, racionálnímu uvažování a zodpovědnému postoji ke svému okolí. Vzdělání a informovanost jsou klíčem k tomu, abychom jako společnost kráčeli směrem k trvale udržitelnému rozvoji.
Proč bychom se měli nutit do něčeho, čemu nerozumíme?
Jak do tématu zapojovat děti
Přestože chceme s dětmi sdílet náročnější témata, neměli bychom je strašit a vyvolávat v nich negativní pocity. Děti mají na rozdíl od nás přímočařejší uvažování a vrozené vnímání dobra. I s tématem ekologie je lze seznámit hravě a s lehkostí.
Hlavní je to, co prakticky děláme ve svém životě. Právě z těchto věcí se děti nejvíce učí a v těchto situacích jim principy nejlépe vysvětlíme. U odpadu uplatňujeme pravidlo 3 R (REDUCE-REUSE-RECYCLE). Snažím se, aby odpad vůbec nevznikl, když už vzniknout musí, přemýšlím, jak ho ještě využít a teprve, když už ho neumím dále využít, nabídnu ho roztříděný k dalšímu zpracování.
Obecně můžeme věci raději opravovat, než kupovat nové. Použité předměty darovat (Moment charity shop, Sue ryder, Adra, Cesta domů) , nakupovat v bazarech a second handech, zkrátka se snažit prodlužovat životnost předmětů a nevytvářet zbytečný odpad. Používat trvanlivé obaly jako látkové sáčky nebo krabičky na jídlo, nosit si pití v lahvi a investovat do kvalitních produktů. Volit lokální potraviny a podporovat produkci v našem okolí.
Tímto přístupem zanecháme menší uhlíkovou stopu a odlehčujeme životnímu prostředí jako celku. Tradá, dobrý pocit je na světě a navíc předáme dětem jasně a srozumitelně návod na skvělý životní přístup do budoucna. Stačí začít malými krůčky a ty nás už povedou dál.
Stačí začít malými krůčky a ty nás už povedou dál.
Pojďme si hrát
I s tématem odpadů si jde skvěle hrát. Můžete využít například upcyklaci, což je přetváření použitých věcí k jinému účelu. Vytvořila jsem pro Vás inspirativní PDF s návrhy na činnosti, stáhněte si ho zde. Ohledně recyklace jsou zpracovány zajímavé online programy, například videa Samosebou, nebo Tonda Obal. Na živých akcích jsou čím dál hojnější různé swapy a bazárky, nebo recyklační worshopy.
Pokud chcete téma odpadů probrat komplexně, ale zároveň zábavně a srozumitelně, těžko se hledají materiály. Proto jsem stvořila naprosto unikátní knihu s názvem Co sežral žralok.

Pohádka vypráví o žraločím jedlíkovi a jeho peripetiích. Každá kapitola pojednává o jednom druhu odpadu a kromě vtipného příběhu a říkanek obsahuje také část Třídeník, kde jsou uvedeny všechny důležité a zajímavé informace. Z čeho se materiály vyrábí, kolik odpadu se vyprodukuje, jak se s ním dá nakládat, úskalí recyklace a zajímavé tipy na projekty a tvoření.
Jako bonus je v knížce zpěvník se zábavnými písničkami a QR kódy, přes které si studiové nahrávky můžete pomocí mobilního telefonu pustit přímo z kanálu youtube. S klidem proto můžeme zahodit suché poučky a strašení a můžeme se vrhnout do víru kvalitní zábavy, ze které se toho beztak naučíme mnohem víc! Další tipy na radostnou a spontánní hru s dětmi naleznete zde.