1173574659810037
 
Vyhledat

Sladkosti jako odměna- ano, nebo ne?

Aktualizováno: říj 7

Princip odměny je ve výchově důležitý. Děti často potřebují podpořit v těžkých chvílích, uchlácholit, namotivovat, nebo odměnit. Ideální věc, co je vždycky po ruce, jsou sladkosti... Jak to s nimi ale skutečně je? Co v dětech tímto zvykem pěstujeme? Pojďme se podívat na princip odměny více zblízka a zamyslet se, kdy slouží svému účelu a co raději přehodnotit.



K čemu vlastně slouží odměna?


Jako dospělí máme těžký úkol. Děti jsou živelné, často si "staví hlavu", mají emocionální výkyvy, spoustu věcí neumí a na nás je, abychom je trpělivě vedli. Výchova je dlouhý proces, při kterém děti inspirujeme, motivujeme, utváříme jejich hodnotový systém, ale i nastavujeme hranice toho, co je společensky a lidsky přípustné. Odměna je pro nás cenným pomocníkem, někdy i pákou, jak si vyjednat pozici.


Nevhodné používání principu odměny


Odměna sama o sobě je zcela v pořádku. Někdy se nám ale může vymykat z rukou a výchovně dokonce škodit. Jaké to jsou případy?


  • Vydírání

"Pokud uděláš co ti řeknu, dostaneš..../pokud neuděláš co ti řeknu, vezmu ti..."


Tato technika je pochopitelná z pohledu rodičovské únavy, často ale způsobuje ještě větší problémy a podrývá vaši autoritu. Snadno se potom může stát, že bez odměny vás dítě neposlechne, nebo se zeptá co mu za to dáte.

  • Odměna a trest

"Když poslechneš odměním tě, když neposlechneš, potrestám tě."


Metoda odměny a trestu děti zbavuje vlastní vůle a dítě jedná ze strachu. Plní vaši vůli, aby nebylo potrestáno a odměňujete je vlastně za uposlechnutí pod hrozbou, což není z vývojového hlediska zdravé. Navíc vám to dají znát zpátky v období puberty.

  • Podmiňování výkonů

"Dostaneš ... jenom pokud dosáhneš požadovaných výsledků."


Tady jde často o naplňování našich představ, bez ohledu na život a představy dítěte. Je v pohodě například dítěti za dobré vysvědčení slíbit kolo. Jde o míru využívání této formy motivace a o to, aby se dítě cítilo a bylo vnímané a přijímané bez podmínek. Bez neustálého tlaku a hodnocení.

  • Odměna za cokoliv

"Odměňujeme děti příliš často a za nesmyslné věci."


Toto je zase opačný extrém, kdy ve jménu nekončící lásky k dítěti ho zahrnujeme pochvalami a odměnami za cokoliv. Pokud je dítě takto přehnaně pozitivně hodnoceno, neumí realisticky hodnotit své schopnosti a čeká ho v životě kvůli tomu mnoho zklamání a problémů. Láska se nejlépe ve výchově vyjadřuje přímo osobně, nikoliv prostřednictvím oceňování skutků. Samozřejmě pochvala a odměna jsou skvělé, ovšem jen pokud jsou podloženy realistickými situacemi, nejlépe překonáváním překážek, jelikož na tomto poli je právě tato motivace nejvíce potřeba.


Jde o to, aby se dítě cítilo a bylo vnímané a přijímané bez podmínek.

Co funguje jako odměna?


Co vlastně my lidé vnímáme jako odměnu? Vše, co nám rozehraje dané centrum v mozku- centrum slasti. Některé druhy odměn jsou snadněji dosažitelné, jiné jsou "pracnější" a každá nám přináší jiné benefity. Co na nás tedy působí takto uspokojivě a lze jako odměnu využít- ať již u sebe, nebo u dětí?

1) Jídlo- nejčastěji sladkosti

2) Fyzický dotyk- pohlazení

3) Slovní pochvala

4) Fyzická aktivita- tanec, cvičení, vycházka

5) Umění- ať již tvoření, nebo setkání s uměním

6) Pocit z dobře odvedené práce

7) Péče o sebe a o své prostředí

8) Hraní se zvířaty

9) Sledování pohádek, nebo komedií



Jak zacházet s odměnami kreativně?


Jak vidíte, činností, jejichž výsledkem je odměna je mnoho. Jak tedy zacházet s odměnami kreativně, abychom jen nesahali po sladkostech? Jde jenom o náš postoj a budování návyků s dětmi.


Z mé praxe v pedagogice, ale i vlastním mateřství jsem si ověřila, že děti často nadšeně vítají spoustu činností, které můžeme jako ocenění používat. Například písničky za odměnu (ať již jde o sebeobsluhu, úklid, vítězství, nebo návštěvu lékaře). Další super věcí jsou důmyslné hry za odměnu, pohybové aktivity a vycházky, společné výtvarné tvoření či zpěv, nebo i vaření a pečení.


Nezní to mnohem zajímavěji, než pouhá pochvala a sušenka? Dáme tím dítěti to nejcennější, svůj čas a pozornost a to děti vždy ocení. Možná vám přenastavování zvyklostí chvíli zabere, ale výsledky budou stát za to! Pokud máte problém se při trávení času s dětmi uvolnit, jistě načerpáte spoustu inspirace v článku Jak děti udělat šťastné a nepřijít u toho o nervy.


Dáme tím dítěti to nejcennější, svůj čas a pozornost a to děti vždy ocení.

Jak je to se sladkostmi?


Sladkosti jsou samostatná kapitola. Pokud děti učíme na sladkosti jako odměny, vytváříme v nich závislost na sladkém. Tvoříme v mozku jasný model, že úspěch= sladkosti, smutek= sladkosti, únava= sladkosti. Vystavujeme je riziku emočního přejídání a kolotoče problémů s potravinami. O spojitosti emocí a jídla u dětí si můžete přečíst v tomto článku.


Není problém si zamlsat, ale je problém, když se z toho stane automatický zvyk. Většina lidí řeší své uspokojování právě tímto způsobem (jídlem a alkoholem). Proč? Jsou na to také naučeni od dětství. Navykli si řešit svou nerovnováhu, nebo princip odměny konzumem.


Jak jsme si ale výše ukázali, odměna má mnohem širší pole a nejlepší co pro sebe a svoje děti můžeme udělat, je začít se odměňovat lépe a zdravěji. To je opravdu zásadní poselství péče o sebe, které je třeba dětem předat.


Co když krocení sladkostí nezvládáme?


To se může stát velmi snadno. Proč? V našem těle se totiž na sladkém tvoří fyzická závislost a tu je velmi těžké odbourat. ​Právě pro vás jsem připravila online přednášku ZDARMA s názvem My, děti a sladkosti. V dnešní době jsme totiž pod neustálou palbou lákadel a pochutin. Vyskakují na nás doslova na každém kroku, dobroty nás prostě pronásledují. A nemusí to být zdaleka jen čokolády a dortíky. Do tohoto balíku můžeme snadno zahrnout i fast foody a polotovary.


Na webináři si povíme jak se vyznat ve složení potravin, co se nám a našim dětem děje se zdravím, s myšlením, s pocity a pudy, jak si to srovnat s návyky a chutěmi a jak změny vydiskutovat s dětmi.






254 zobrazení0 komentář